Ik zet hem even hier omdat er hier meer meiden kijken.
Kan iemand mij goed uitleggen of een website misschien waarop handig het verschil uit wordt gelegd?
Ik weet dat het ene voor vagere zinnen is en de andere voor concreet, maar alsnog heb ik bij heel veel zinnen zoiets van huh? Bij de oefeningen is het makkelijk, omdat ze er de juiste zinnen voor uitkiezen, maar nu ik over vorig jaar moet vertellen kan ik echt niet kiezen soms. Vooral bij zinnen als "ik had er zin in" bijvoorbeeld of "ik wist niet dat het zo leuk was".
Ik vind het verschil ook onwijs lastig maar dit ik hoe ik het heb begrepen:
Indef: Dit is zoals we het in NL gebruiken: Ik at een boterham
Imp: Dit gebruik je als het een gewoonte was: Toen ik 5 jaar oud was at ik altijd lollies (je hebt dus een periode lollies gegeten in het verleden). De andere keer wanneer je het gebruikt als iets voor een andere gebeurtenis plaats vond: Gisteren at ik een boterham (imp) toen oppeen de telefoon ging (indef).
Er zijn 1000 verschillende gevallen, maar de basis is een beetje:
Imperfecto bij:
- beschrijvingen
- dingen die op de achtergrond bezig zijn terwijl iets heel punctueels begint (dat kan je vaak ook zien aan die woordjes zoals 'terwijl', 'ondertussen', etc.)
- dingen waarvan je niet precies kan zeggen waar het begin en eind zijn, dus over een langere periode
Simple bij:
- concrete acties waarbij je het moment kan zeggen waarop het gebeurt (bijv. afgelopen donderdag, 3 oktober, (of als je het gewoon aan het werkwoord ziet, bijvoorbeeld doodgaan, dat is een heel concreet feit wat in 1 moment gebeurt)
Compuesto bij:
- dingen die nu nog bezig zijn of waar de invloed nog van blijkt (bijv. deze lente .... -is nog bezig dus compuesto gebruiken-, 'in mijn leven...' -ook nog bezig op het moment van spreken)
Ok er zijn nog 10000 puntjes die dingen aangeven maar dit zijn de dingen die het meest voorkomen, of waar ik nu iig aan denk ^^
Sorry voor de telegramstijl die ik gebruikt heb, hoop dat je er een beetje wijs uit kunt
Oh ja dat van die gewoonte/herhalende acties is ook een goeie, dat is inderdaad imperfecto en komt ook wel vaak voor!
Oh en simple ook bij ehm, puntos sucesivos, dus dingen die na elkaar gebeuren in hetzelfde verhaaltje: ik stond op, liep naar de keuken, smeerde een boterham, ging douchen, en rende naar school.
Dat alles zijn puntjes die elkaar opvolgen, dus simple!
Hoe zeg je bijvoorbeeld als losse zin: Twee weken ervoor had ik hetzelfde idee? Onder welke regel valt dat? En klopt hierbij de tijden bijvoorbeeld: Ya amaba a España, pero no pude disfrutar realmente.
Ik heb in ieder geval al een iets beter beeld ja.